Procedura dopuszczenia programów nauczania do użytku szkolnego
w Szkole Podstawowej nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Pile
- I. Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) – dalej zwana ustawą.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników – dalej zwane rozporządzeniem.
- II. Cel procedury
Celem procedury jest dopuszczenie do użytku szkolnego programów nauczania zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa.
- III. Zakres procedury
Procedura reguluje zasady postępowania wszystkich zainteresowanych stron (nauczycieli, dyrektora) w procesie wyboru i dopuszczania programów nauczania do użytku szkolnego.
- IV. Tok postępowania
- Program nauczania ogólnego dopuszcza do użytku szkolnego dyrektor, na wniosek nauczyciela lub nauczycieli po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Program nauczania ogólnego obejmuje, co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczy edukacji wczesnoszkolnej (kształcenia zintegrowanego), przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części.
- Nauczyciel może zaproponować program nauczania ogólnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami.
- Opracowany, wybrany lub zmodyfikowany program musi spełniać warunki opisane w rozporządzeniu. W związku z tym przy ocenie opracowanego lub wybranego programu nauczyciel powinien posłużyć się „Arkuszem oceny programu” (załącznik nr 1) lub innym wybranym przez siebie arkuszem.
- Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania nauczyciel lub grupa nauczycieli przedstawia dyrektorowi dla danej klasy raz – na początku etapu kształcenia. Program dopuszcza się na cykl kształcenia. W związku z tym, wnioski dotyczą:
- I klasy szkoły podstawowej dla cyklu I–III,
- IV klasy szkoły podstawowej dla cyklu IV–VI.
W kolejnych latach szkolny zestaw programów jest aktualizowany, ale jeżeli program nie ulega zmianie, nie ponawiamy wniosku.
- Wniosek, o którym mowa w pkt 5 nauczyciel lub zespół nauczycieli przedkłada dyrektorowi szkoły do 20 czerwca każdego roku, dla programów, które będą obowiązywały w kolejnym roku szkolnym dla cyklu edukacyjnego, wg wzoru (załącznik nr 2).
- Dyrektor szkoły dokonuje analizy przedstawionych wniosków i w ciągu 14 dni podejmuje następujące możliwe decyzje:
7.1. W przypadku stwierdzenia, że zaproponowany przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program spełnia wymagania opisane w rozporządzeniu oraz jest dostosowany do możliwości i potrzeb uczniów, dla których jest przeznaczony, dyrektor przekazuje program do sekretariatu szkoły, gdzie zostaje on umieszczony w teczce „Proponowane programy nauczania ogólnego na lata szkolne ……… (np. 2012–2015)” Programy te są do wglądu wszystkich członków Rady Pedagogicznej w celu ostatecznego zaopiniowania.
O swojej decyzji dyrektor informuje zainteresowanego nauczyciela ustnie.
7.2. W przypadku wątpliwości, czy przedstawiony program spełnia wszystkie wymagania rozporządzenia, dyrektor zwraca się o opinię o programie do:
- nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, lub
- konsultanta lub doradcy metodycznego, lub
- zespołu przedmiotowego funkcjonującego w szkole.
O swojej decyzji dyrektor informuje zainteresowanego nauczyciela ustnie.
7.2.1. Opinia o programie powinna być wydana w ciągu 21 dni, jednak nie później niż do 25 lipca i powinna zawierać w szczególności ocenę zgodności programu nauczania ogólnego z podstawą programową kształcenia ogólnego i dostosowania programu do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony.
7.2.2. Opinia nauczyciela lub zespołu przedmiotowego funkcjonującego w szkole, o których mowa w pkt 7.2. jest sporządzana nieodpłatnie w ramach innych zadań nauczycieli, o których mowa w art. 42. ust.2. ustawy Karta Nauczyciela i wg wzoru (załączniki nr 3 i 4).
7.2.3. Opinia konsultanta lub doradcy metodycznego jest sporządzana na zasadach obowiązujących w placówce, w której zatrudniony jest konsultant lub doradca metodyczny.
7.2.4. W przypadku pozytywnej opinii, dyrektor postępuje jak w pkt 7.1.
7.2.5. W przypadku opinii negatywnej, dyrektor do dnia 31 lipca informuje pisemnie zainteresowanego nauczyciela o powodach negatywnej opinii i zaleca wybór innego programu lub dokonanie zmiany w programie zaopiniowanym negatywnie (w zależności od treści opinii, o której mowa w pkt 7.2.1.) w terminie do 20 sierpnia.
7.2.6. Powtórnie wybrany lub zmodyfikowany program podlega postępowaniu jak w pkt 7.1.
- Przed sierpniowym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wszyscy jej członkowie mają możliwość zapoznania się z proponowanymi programami nauczania ogólnego zgromadzonymi w teczce, o której mowa w pkt 7.1.
- Na sierpniowym posiedzeniu Rady Pedagogicznej dyrektor szkoły zasięga opinii Rady na temat przedstawionych programów nauczania ogólnego. Wszystkie opinie są wyrażane w formie ustnej i protokołowane.
- Dyrektor po wysłuchaniu wszystkich opinii dopuszcza do użytku szkolnego wszystkie przedstawione programy i włącza je do szkolnego zestawu programów nauczania na dany rok.
- V. Termin obowiązywania procedury
Procedura obowiązuje od dnia 1 CZERWCA 2012 roku do odwołania.
- VI. Załączniki
- Arkusz oceny programu.
- Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania.
- Opinie zespołu przedmiotowego pozytywna / negatywna.
- Arkusz diagnostyczny podręcznika.
Załączniki
|