forex trading logo

E-dziennik

RODO

Pomóż Szkole...

Szkolne akcje/projekty





Pomoc Afryce

szef kuchni poleca


gimnastyka korekcyjna

Logowanie



Logopeda PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
niedziela, 29 stycznia 2012 17:04

Kiedy dziecko trafia do logopedy…

Jakie mogą być przyczyny wad wymowy?

  • oddychanie przez usta;
  • częste infekcje górnych dróg oddechowych;
  • niska sprawność narządów mowy lub ich słaba koordynacja;
  • powiększony trzeci migdał;
  • wady zgryzu (otwarty, głęboki, tyłozgryz, przodozgryz);
  • krótkie wędzidełko podjęzykowe;
  • problemy ze słuchem;
  • uszkodzenia nerwów czaszkowo-twarzowych odpowiedzialnych za unerwienie języka, szczególnie nerw XII podjęzykowy;
  • naśladowanie nieprawidłowych wzorców wymowy, z którymi dziecko ma styczność w najbliższym otoczeniu.

Od czego logopeda zaczyna terapię?

Od diagnozy logopedycznej i/lub analizy dostarczonej przez rodziców dokumentacji z poradni. Podczas diagnozy sprawdza funkcje i budowę aparatu artykulacyjnego i tworzy program terapeutyczny.

Terapię zaczyna się od usprawniania aparatu artykulacyjnego (języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego). Niektóre dzieci wymagają ćwiczeń połykania, co może trochę potrwać. Nie warto się jednak zrażać – gdy pozycja spoczynkowa języka będzie utrwalona, dalsza praca nad głoskami okaże się prostsza. Czasem bez tego etapu nie da się w ogóle rozpocząć terapii.

Następnie przechodzi się do ćwiczeń oddechowych, żeby strumień powietrza przekierować do przodu. Mogą to być bańki mydlane, przenoszenie lekkich elementów słomką między koszyczkami, dmuchanie na piórka, robienie słomką bąbelków w szklance z wodą.

Kolejnym punktem jest wywoływanie głoski. Najczęściej wywołuje się głoski z szeregów /ś,ź, ć, dź/, /s, z, c, dz/, /sz, ż, cz, dż/. Czasem jest to /r/. Zdarza się, że dziecko zamienia inne głoski, np. /k/ na /t/ lub opuszcza je w wyrazach.

Następnie utrwalamy daną głoskę w sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie swobodnej.

Bywa i tak, że dziecko mówi głoskę niewłaściwie, dlatego logopeda chce to skorygować, aby artykulacja głoski była czysta.

Wskazaniem do terapii bywają również: autyzm, zespół Aspergera, rozszczep wargi podniebienia, jąkanie, niedosłuch, opóźniony rozwój mowy, niepełnosprawność intelektualna.

W zależności od wyznaczonego celu terapii, terapeuta dobiera odpowiednie metody: masaż, metody praktyczne, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, ćwiczenia słuchu fizycznego, fonemowego i fonetycznego, metody wizualizacji, metody słowne, usprawniania umiejętności językowych, zabawy i gry logopedyczne, ćwiczenia w naśladowaniu, programy multimedialne.

Terapia logopedyczna bywa trudna lub długa, szczególnie, gdy w grę wchodzi eliminacja przyczyn (problemy alergologiczne, laryngologiczne, wady zgryzu), ale dzięki wsparciu rodziców i ich systematycznej pracy z dzieckiem w domu, można przyspieszyć jej efekty.

Warto mieć na względzie to, że poprawna jakość komunikacji wpływa pozytywnie na kontakty dzieci z rówieśnikami.

 

Autor artykułu: Urszula Pogorzelska


Poprawiony: czwartek, 10 października 2019 15:20
 

Mini galeria 2

  • Photo Title 1
  • Photo Title 2
  • Photo Title 3
  • Photo Title 4
SLIDESHOW PRO MODULE BY JT

Biuletyn Informacji Publicznej

Orły Edukacji 2019

JESTEŚMY




Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 209 gości 


Mini galeria 3


Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: free joomla templates ntc dedicated hosting Valid XHTML and CSS.